Συμπεράσματα συνεδρίου ΚΕΔΕ 30-31 Μαΐου στα Ιωάννινα

 

 

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

Ιωάννινα 30–31 Μαΐου 2013

 

 

 

 

 

 

 


ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το Συνέδριο της ΚΕΔΕ διεξάγεται σε μία περίοδο με ιστορική σημασία για τη χώρα μας, αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη, η οποία έχει μπει σε παρατεταμένη οικονομική κρίση με απρόβλεπτες συνέπειες για την ίδια την Ένωση και τους λαούς της.

Η Ελλάδα υφίσταται για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά τις συνέπειες της ύφεσης, με την ανεργία να κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση με ποσοστό 28%, στους δε νέους να έχει εκτοξευθεί στο ασύλληπτο ποσοστό του 60%!

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει υποστεί περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο θεσμό της Πολιτείας τις συνέπειες της κρίσης, με την τεράστια μείωση των πόρων της κατά 60%, τη μεγάλη μείωση του προσωπικού, την υποβάθμιση της καταστατικής θέσης των αιρετών και την επαπειλούμενη μείωση  δομών, λειτουργιών, αλλά και απολύσεων εργαζομένων σ’ αυτές.

Όλοι πλέον γνωρίζουν καλά ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος της κοινωνικής πολιτικής της συντεταγμένης πολιτείας με εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών, ότι οι δήμοι της χώρας, με πάρα πολλές θυσίες κρατάνε όρθιο ό,τι έχει απομείνει από το κοινωνικό κράτος.

Σ΄ αυτές τις πρωτόγνωρες, σημαντικές συνθήκες η αγωνία όλων των αιρετών, είναι κοινή, τόσο για την πορεία της χώρας όσο και για το θεσμό που υπηρετούν. Σήμερα, δυόμιση περίπου χρόνια μετά την εφαρμογή του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» όλοι διαπιστώνουμε ότι δεν απέδωσε αυτό που οραματίστηκε και πρότεινε η Τοπική Αυτοδιοίκηση μέσω των Συνεδρίων της. Θα πρέπει να υπάρξουν ουσιαστικές αλλαγές.

Η συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης και την ανασυγκρότηση της χώρας αποτελεί για όλους τους αιρετούς κεντρικό και στρατηγικό στόχο.

Το ζητούμενο για την Αυτοδιοίκηση είναι πώς θα συμβάλλει στην έξοδο της χώρας από την κρίση,  πώς θα αποτελέσει έναν από τους πρωταγωνιστές της ανασυγκρότησής της.

Το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ, που συνέρχεται στα Ιωάννινα στις 30–31 Μαΐου 2013, υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχουν πλέον άλλα περιθώρια λήψης περιοριστικών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μέτρων και καλεί την Κυβέρνηση και όλα τα πολιτικά κόμματα να αντιληφθούν ότι η τελευταία γραμμή άμυνας του πολιτικού και διοικητικού συστήματος απέναντι στην κοινωνική κρίση είναι οι Δήμοι της χώρας μας, που μπορούν να αποτελέσουν και την πρώτη γραμμή της μάχης για την ανασυγκρότηση της χώρας και την τοπική και περιφερειακή ανάπτυξή της, με αξιοποίηση των έστω και περιορισμένων Εθνικών πόρων και των σημαντικών Κοινοτικών πόρων της τρέχουσας περιόδου και της νέας προγραμματικής περιόδου 2014–2020.

Τα ειδικότερα συμπεράσματα και προτάσεις του Συνεδρίου της ΚΕΔΕ για τα θεσμικά, οικονομικά, αναπτυξιακά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά και άλλα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τη χώρα μας και τους πολίτες είναι τα ακόλουθα.

 

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΗΣ Τ.Α. – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ – ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ

Την κάθετη αντίθεσή του εκφράζει το Συνέδριο της ΚΕΔΕ για την περαιτέρω κατάργηση ή συγχώνευση Νομικών Προσώπων και Δημοτικών Επιχειρήσεων της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την επαπειλούμενη απόλυση των εργαζομένων σε αυτά.

Με τις προωθούμενες νομοθετικές και διοικητικές ρυθμίσεις επιχειρείται πλήρης αποδιάρθρωση των υπηρεσιών και των δομών των Δήμων της χώρας. Μετά τις συγχωνεύσεις που επέφερε ο «Καλλικράτης», η ισορροπία του συστήματος οδηγείται σε κατάρρευση.

Στην ουσία καταργείται ευθέως η συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και η συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτονομία των αιρετών της οργάνων να διοικούν τις τοπικές υποθέσεις.

Υπενθυμίζουμε ότι στο πλαίσιο της δημοσιονομικής εξυγίανσης, ο μόνος φορέας του Δημοσίου που προχώρησε σε συγχωνεύσεις και αναδιαρθρώσεις των δομών και των υπηρεσιών του ήταν η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ειδικότερα, σε ότι αφορά στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, από 4.300 συγχωνεύτηκαν σε 520 (ήτοι μείωση 88%), ενώ τα ΝΠΙΔ από 1.350 συγχωνεύτηκαν σε 492 (ήτοι μείωση 64%)! Γίνεται αντιληπτό ότι οι Δήμοι όχι μόνο προχώρησαν αποφασιστικά σ’ αυτές τις συγχωνεύσεις αλλά σήκωσαν και το τεράστιο βάρος της αναζήτησης λειτουργικών ισορροπιών για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των πολιτών. Και όλα αυτά όταν οι Κυβερνήσεις δεν τόλμησαν μέχρι σήμερα να προχωρήσουν στις αναγκαίες συγχωνεύσεις των Οργανισμών της Δημόσιας Διοίκησης.

Επίσης υπογραμμίζουμε ότι στις σημερινές δύσκολες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, θεμελιώδεις αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ασκούνται μέσω των κοινωφελών Δημοτικών Επιχειρήσεων και παρέχονται με τον πλέον αποτελεσματικό και οικονομικό τρόπο, υψηλού επιπέδου αναγκαίες κοινωνικοπρονοιακές υπηρεσίες μέσω δομών, όπως Παιδικοί σταθμοί, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠμΕΑ, ξενώνες αστέγων, κοινωνικά παντοπωλεία και ιατρεία, κέντρα πρόληψης, γυμναστήρια, ωδεία κ.α. Υπηρεσίες που ανακουφίζουν τις πιο ευαίσθητες και ευάλωτες στις συνέπειες της κρίσης κοινωνικές ομάδες πολιτών. Υπηρεσίες, τις οποίες το ίδιο το κράτος αδυνατεί να διασφαλίσει και σε διαφορετική περίπτωση θα ήταν απρόσιτες.

Θεωρούμε ότι η μονομερής και «άνωθεν» κατάργηση θέσεων εργασίας, η μονομερής και «άνωθεν» διαγραφή ολόκληρων δημοτικών φορέων, υπονομεύει και ακυρώνει το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τη γυρίζει πίσω στη δεκαετία του ΄60 και την περιορίζει στην έκδοση μόνο πιστοποιητικών.

Υπογραμμίζουμε όχι μόνο την ανάγκη ύπαρξης αλλά και στήριξης της λειτουργίας αυτών των δομών και υπηρεσιών, των μοναδικών δημόσιων φορέων που αναπληρώνουν το ανύπαρκτο κοινωνικό κράτος.

Δηλώνουμε δε προς κάθε κατεύθυνση ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση της χώρας είναι αποφασισμένη να διαφυλάξει και τη συνταγματική της υπόσταση και τον κοινωνικό της ρόλο.

Ως προς την αξιολόγηση των δομών των Δήμων και των εργαζομένων, καθώς και τα κριτήρια που θα ισχύσουν, υπογραμμίζουμε την ανάγκη αξιολόγησης με προκαθορισμένα κριτήρια όχι για να γίνουν απολύσεις εργαζομένων στις υπηρεσίες και τις δομές των Δήμων, αντιθέτως, αν διαπιστωθεί σε κάποιους Δήμους πλεονάζον προσωπικό, να υπάρξει κινητικότητα προς Δήμους που έχουν διαπιστωμένες ανάγκες.

Επομένως, δηλώνουμε ότι συμφωνούμε με το μέτρο της κινητικότητας, που για μας σημαίνει: μετακινήσεις ενδοδημοτικές σε ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΚΕΠ με αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων άμεσα, μετακινήσεις διαδημοτικές με αποφάσεις των δύο ενδιαφερομένων δήμων κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος από τον εργαζόμενο, ευρύτερη κινητικότητα στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης με ταχείες διαδικασίες. Καμία παρεμβολή άλλου επιπέδου στην κινητικότητα του προσωπικού.

Ως προς δε τη διαθεσιμότητα, τονίζουμε την πάγια αντίθεση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην εφαρμογή του μέτρου στους Δήμους, καθώς οδηγεί τους ίδιους και τις προσφερόμενες υπηρεσίες σε κατάρρευση, καθόσον με την απαγόρευση των προσλήψεων από το 2010 και με τις χιλιάδες αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης, με το εναπομείναν προσωπικό δεν μπορούν να λειτουργήσουν βασικές υπηρεσίες όλων σχεδόν των Δήμων, (όπως είναι οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, η καθαριότητα, τα ΚΕΠ κ.α.).

 

ΤΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑΣ

Η ΚΕΔΕ είναι σταθερά προσηλωμένη στην εμπέδωση της διαφάνειας και της νομιμότητας στους Δήμους. Αυτό όμως που αρνείται κατηγορηματικά είναι η κατάλυση του Συντάγματος και της αυτοτέλειας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Το Υπουργείο Εσωτερικών δημιούργησε το «Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ» έχοντας ως προφανή στόχο την επιτροπεία των Δήμων, εξυπηρετώντας επικοινωνιακές και άλλες σκοπιμότητες και όχι την πρόθεση παροχής βοήθειας και επίλυσης των προβλημάτων των Δήμων.

Ίσως η Κυβέρνηση προσπαθεί να δημιουργήσει άλλοθι για περαιτέρω μείωση των πόρων προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως αφήνεται να διαρρεύσει, ενώ ο ίδιος ο Υπουργός Εσωτερικών είχε δημοσίως δηλώσει ότι οι πόροι για την Τοπική Αυτοδιοίκηση το 2013 είναι σε οριακό σημείο.

Επαναλαμβάνουμε την κάθετη αντίθεσή μας στο Παρατηρητήριο Οικονομικής αυτοτέλειας και την επιτροπεία στους Δήμους. Τα προβλήματα από το ασφυκτικό αυτό πλαίσιο που δημιουργεί το Παρατηρητήριο δεν θα αργήσουν να φανούν και να οδηγούν έναν – έναν τους Δήμους σε αδιέξοδο.

Επαναλαμβάνουμε τη θέση μας ότι η δημιουργία του «Παρατηρητηρίου» έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις Συνταγματικές διατάξεις για την Διοικητική και Οικονομική Αυτοτέλεια των ΟΤΑ και ότι η ΚΕΔΕ θα προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την ακύρωσή του.

Ειδικά για το 2013 τονίζουμε ότι με βάση την εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών οι δήμοι ενέγραψαν κονδύλια σε σχέση με τα οποία οι πραγματοποιούμενες χρηματοδοτήσεις παρουσιάζουν υστέρηση 12,5%, με αποτέλεσμα όλοι οι δήμοι της χώρας να κινδυνεύουν, χωρίς δική τους υπαιτιότητα, να οδηγηθούν σε καθεστώς επιτήρησης. Καλούμε το Υπουργείο Εσωτερικών να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό εντός του Ιουνίου,  διαφορετικά καλούμε τους Δήμους της χώρας να μην υποβάλλουν Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Δράσης οπότε δεν θα έχουν καμία ισχύ  οι διατάξεις περί Παρατηρητηρίου και Προγράμματος Εξυγίανσης.

 

ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ Τ.Α.

Η μελέτη του ελάχιστου κόστους των δήμων απέδειξε ότι η τακτική επιχορήγηση (δωδεκατημόριο) των ΚΑΠ, καλύπτει μόλις το 50% του συνολικού ελάχιστου κόστους λειτουργίας της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το χρηματοδοτικό κενό που έχει δημιουργηθεί πλησιάζει το 1,3 δις €. Είναι συνταγματική υποχρέωση της κεντρικής κυβέρνησης να καλύψει το χρηματοδοτικό αυτό κενό. Να αποδοθούν οι πόροι που ανήκουν στην Τ.Α. ώστε να μπορέσουμε να υπηρετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους συμπολίτες μας τη δύσκολη αυτή εποχή.

Η νέα απογραφή του πληθυσμού, οι νέες αρμοδιότητες και οι αλλαγές που επέφερε ο «Καλλικράτης» όπως και οι τροποποιήσεις των ΚΑΠ μετά το 2002, έχουν δημιουργήσει ένα άδικο σύστημα κατανομής των ΚΑΠ, που χρειάζεται τροποποίηση.

 

Ο νέος τρόπος κατανομής θα πρέπει να είναι δίκαιος, διαφανής, αντικειμενικός και να στηρίζεται στις εξής αρχές:

  1. 1.  Τα προτεινόμενα κριτήρια κατανομής να είναι σύμφωνα με το άρθρο 259 του Ν.3852/2010.
  2. 2.  Οι πρόσθετες χρηματοδοτήσεις που αφορούν αρμοδιότητες και Νομικά Πρόσωπα, που μεταβιβάσθηκαν στους Δήμους από 1999 έως το 2012, οι οποίες σήμερα έχουν ενσωματωθεί στους ΚΑΠ, να αποτελούν διακριτή χρηματοδότηση.
  3. 3.  Ο πληθυσμός που θα χρησιμοποιηθεί να είναι ο de facto (πραγματικός) πληθυσμός, με προσαρμογή των ακραίων περιπτώσεων.
  4. 4.  Να υπάρξει ανώτατο όριο μειώσεων των ΚΑΠ σε σχέση με το αντίστοιχο ποσό του 2013, με αναλογική μείωση των αναμενόμενων αυξήσεων που παρατηρούνται σε δήμους.

Τα κριτήρια κατανομής του νέου τρόπου κατανομής να είναι τα ακόλουθα:

  • Ελάχιστο κόστος λειτουργίας – πληθυσμός
  • Έκταση
  • Διοικητικά – Δημοτική αποκέντρωση
  • Διοικητική υποστήριξη: Πρωτεύουσες νομών – επαρχείων – έδρες Ν.Δ.
  • Προσδιορισμός ορεινότητας
  • Νησιωτικότητα

 

Το Συνέδριο, έχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω αποφασίζει τη σύγκληση εκτάκτου Συνεδρίου εντός του Ιουλίου με θέμα την νέα κατανομή των πόρων της Τ.Α.

 

 

Είναι αναγκαία η άμεση υπαγωγή των οφειλετών προς τους Δήμους στην ίδια ευνοϊκή ρύθμιση με μεγάλο αριθμό δόσεων, όπως ισχύει και για τους οφειλέτες προς το ελληνικό δημόσιο.

 

Όσον αφορά το θέμα που έχει προκύψει με τη μη απόδοση των λειτουργικών δαπανών των μαθητικών εστιών, που έχουν μεταφερθεί από το υπουργείο  Παιδείας σε 16 δήμους χωρίς να τηρηθεί η Συνταγματική πρόβλεψη, απαιτούμε την άμεση χρηματοδότηση των Δήμων οι οποίοι σε αντίθετη περίπτωση κινδυνεύουν να τεθούν σε καθεστώς επιτήρησης.

Ξεκαθαρίζουμε ότι αρμόδιοι για τον καθορισμό των δημοτικών τελών και φόρων είναι μόνον οι αιρετοί εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών και κάθε απόπειρα να μετατραπούμε σε φοροεισπράκτορες που απλά εκτελούν εντολές θα συναντήσει την πιο αποφασιστική αντίδρασή μας.

 

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΙ Τ.Α.

Στο πλαίσιο του δημοσίου διαλόγου που έχει αρχίσει για τη Συνταγματική αναθεώρηση προτείνουμε τα ακόλουθα :

  • Να προκύπτει από τη νέα συνταγματική διατύπωση ο διττός χαρακτήρας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ως θεμελιώδους πολιτικού θεσμού έκφρασης της «τοπικής δημοκρατίας» και της «τοπικής αυτονομίας», όπως αυτή ορίζεται στον «Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας», παράλληλα όμως και ως διοικητικού θεσμού που συνδέεται στενά με την κεντρική και την αποκεντρωμένη δημόσια διοίκηση, με την οποία συναποτελεί μια «λειτουργική ενότητα», δηλαδή το ενιαίο διοικητικό σύστημα της χώρας.
  • Να κατοχυρωθούν συνταγματικά οι αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας, αρχές που ήδη έχουν κατακτηθεί από πολλές Ευρωπαϊκές Αυτοδιοικήσεις, αφού τόσο ο Ευρωπαϊκός Χάρτης (άρθρο 4 παρ. 3) έχει ενσωματώσει τις αρχές αυτές, όσο και η Συνθήκη της Λισσαβόνας, που ισχύει από 1-12-2009, έχει συμπεριλάβει τις αρχές αυτές ως διακριτές συνιστώσες του πολιτειακού συστήματος.
  • Να προβλεφθεί η φορολογική αποκέντρωση, χωρίς πρόσθετους νέους φόρους, που θα συνυπολογίζει και τις ρυθμίσεις του άρθρου 78 του Συντάγματος, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια μερικών και αποσπασματικών λύσεων, υπεκφυγών και καταστρατηγήσεων. Αυτό σημαίνει ότι οι ΟΤΑ θα μπορούν τόσο να καθορίζουν όσο και να εισπράττουν φόρους και τέλη, πέραν των ανταποδοτικών τελών, υπό την αυτονόητη βέβαια προϋπόθεση ότι ο νομοθέτης θα καθορίζει, με νόμο–πλαίσιο, αφενός τα κριτήρια (ιδίως αυτά της χωρικής και κοινωνικής συνοχής) και αφετέρου τις γενικές αρχές και κατευθύνσεις της τοπικής φορολογικής πολιτικής, που θα συνεκτιμά και δεν θα επιβαρύνει επιπλέον φοροδοτική ικανότητα των πολιτών.
  • Ως προς την οργάνωση του ελέγχου νομιμότητας, να υπάρξει σχετική συνταγματική πρόβλεψη, με την ανάθεση του ενδοδιοικητικού ελέγχου νομιμότητας σε Ανεξάρτητη Αρχή, η οποία θα παρέχει εχέγγυα αμεροληψίας και θα αντικαταστήσει την σημερινή πληθώρα των διοικητικών ελέγχων, έτσι ώστε να μην ακυρώνεται η αρχή της διοικητικής αυτοτέλειας του θεσμού.
  • Να είναι υποχρεωτική η διαδικασία διαβούλευσης με τους θεσμικούς εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για κάθε νομοσχέδιο που αφορά θέματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
  • Να υπάρξει σαφής αναφορά για την άσκηση από την Τοπική Αυτοδιοίκηση αρμοδιοτήτων στο πλαίσιο του Χωροταξικού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού.
  • Ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που προβλέπεται από το άρθρο 98 του Συντάγματος πρέπει να είναι αυστηρά νομικός και οριακός, δηλαδή να αποσκοπεί μόνο στον αυστηρό έλεγχο νομιμότητας, χωρίς να δημιουργεί κωλυσιεργία, παλινδρομήσεις, ακυρώσεις και γραφειοκρατία, ούτε βέβαια να μετατρέπεται σε έλεγχο σκοπιμότητας και εν τέλει τροχοπέδη στην άσκηση της ελεύθερης λειτουργίας των ΟΤΑ κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.

 

ΤΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ

Από την εφαρμογή του «Καλλικράτη» και μέχρι σήμερα καταβάλλεται διαρκής προσπάθεια από την ΚΕΔΕ για τη βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου και τη θεσμική θωράκιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εκκρεμούν όμως ακόμη σημαντικά θεσμικά ζητήματα που χρειάζεται να αντιμετωπιστούν.

 

 

 

Βασικές νομοθετικές ρυθμίσεις

Διεκδικούμε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο προσαρμοσμένο στα δεδομένα της εποχής με προτεραιότητα άμεσης επίλυσης των παρακάτω:

 

  • Την εκπόνηση του ενιαίου Κώδικα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης
  • Τη σύσταση ενός εσωτερικού ελεγκτικού μηχανισμού  σε όλους τους Δήμους
  • Την κωδικοποίηση και οριστική επίλυση όλων των θεμάτων καταστατικής θέσης των αιρετών, ώστε να ρυθμιστούν με σαφήνεια όλα τα θέματα που αφορούν στο μισθολογικό καθεστώς τους, στις ειδικές άδειες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, σε θέματα ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και χορηγίας (Ακολουθεί αναλυτικότερη διατύπωση της πρότασής μας)
  • Την έκδοση των π.δ/των και κανονιστικών αποφάσεων που προβλέπονται από τον «Καλλικράτη»
  • Την κωδικοποίηση των διατάξεων περί προσωπικού δήμων μετά την εφαρμογή και των νέων διατάξεων περί μισθολογίου, βαθμολογικής εξέλιξης και πειθαρχικών ρυθμίσεων
  • Τη συνέχιση του έργου της κοινής Ομάδας Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) με το ΥΠ.ΕΣ για τα θεσμικά ζητήματα των Δήμων

 

Αρμοδιότητες

Με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» έχουν μεταφερθεί ήδη εκατοντάδες αρμοδιότητες στην πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση και προβλέπονταν να μεταφερθούν από 1/1/2013 και άλλες.

Δεν αρνούμαστε να αναλάβουμε νέες αρμοδιότητες ως Τ.Α. αλλά διεκδικούμε:

  • Να αναδιαρθρωθεί ολόκληρο το διοικητικό σύστημα, ξεκινώντας από το κεντρικό επίπεδο, με κατεύθυνση το «Κράτος – Στρατηγείο» και
  • Να μεταφερθούν άμεσα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση μαζί με τις αρμοδιότητες οι αντίστοιχοι πόροι, προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή.

 

Ελεγκτικοί μηχανισμοί

Οι Ελεγκτικές Αρχές που έχουν θεσμοθετηθεί για να ασκούν τον έλεγχο στη νομιμότητα και τη διαφάνεια των πράξεων των ΟΤΑ, ξεπερνούν τις 11, ενώ έχουν αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, σύγχυση αρμοδιοτήτων, όμοια στοχοθεσία και απίστευτη γραφειοκρατική διαδικασία. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι, αντί να εισφέρουν θετικό αποτέλεσμα, στην πράξη αποτελούν τροχοπέδη στη διαχείριση των οξυμένων προβλημάτων και στην αποτελεσματικότητα της διοικητικής δράσης.

Διαπιστώσαμε ότι πολλά προβλήματα στους Δήμους δεν δημιουργούνται από συνειδητή παράκαμψη της νομοθεσίας, αλλά από προβλήματα της ίδιας της νομοθεσίας και της νομολογίας (πολυπλοκότητα και έλλειψη κωδικοποίησης) και από οργανωτικά προβλήματα (έλλειψη προσωπικού, εξοπλισμού, οργάνωσης κτλ.).

Για το λόγο αυτό, η ΚΕΔΕ ανέλαβε μαζί με το Υπουργείο Εσωτερικών να προωθήσουν την επίλυση των προβλημάτων, τροποποιώντας και βελτιώνοντας τη νομοθεσία και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλία ενίσχυσης της διοικητικής ικανότητας των Δήμων, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση».

Προτείνουμε :

  • Να περιοριστούν οι Ελεγκτικοί Μηχανισμοί σε έναν Ενιαίο Φορέα που θα αποτελεί Ανεξάρτητη Αρχή απαλλαγμένη από κρατικές παρεμβάσεις, η οποία θα έχει επαρκή επιστημονική στελέχωση με εμπειρία και η οποία θα διεξάγει αξιόπιστους ελέγχους, που θα πρέπει να περατώνονται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην οργάνωση ενιαίας ειδικής διαδικασίας προληπτικού και κατασταλτικού ελέγχου των ΟΤΑ, στην οποία είναι απαραίτητη η προηγούμενη σύμφωνη γνώμη συμβουλευτικής επιτροπής όπου θα εκπροσωπούνται υποχρεωτικά και κατά περίπτωση οι δύο βαθμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
  • Όσον αφορά τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τα ζητήματα που ανακύπτουν κατά τη διαδικασία του προληπτικού ελέγχου των δαπανών των Δήμων από τους Επιτρόπους πρέπει να επιλύονται με τρόπο τέτοιο ώστε, πρώτον, ο έλεγχος νομιμότητας να μην αγγίζει τα όρια της σκοπιμότητας και, δεύτερον, να αντιμετωπίζονται ενιαία και με ομοιόμορφο τρόπο τα νομικά ζητήματα ώστε να αποφεύγονται αντιφατικές αποφάσεις.

 

Τα Λιμάνια– Παραχώρηση των αιγιαλών στους Δήμους

Το κεντρικό αίτημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ο σχεδιασμός της αξιοποίησης των λιμανιών να εντάσσεται στον ευρύτερο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό και οι Δήμοι να είναι οι φορείς σχεδιασμού και διαχείρισης των χερσαίων ζωνών των λιμανιών.

Επίσης, είναι απαραίτητο να επιλυθούν τα προβλήματα που δημιούργησαν οι πρόσφατες κανονιστικές ρυθμίσεις οι οποίες αφορούν τους όρους και τη διαδικασία παραχώρησης των αιγιαλών στους Δήμους, δεδομένου ότι αυτοί έχουν την αρμοδιότητα της καθαριότητάς τους και της προστασίας των λουομένων.

 

Συνεργασία με ΕΛΓΑ και ΟΓΑ

Θεωρούμε ιδιαίτερα αναγκαία τη συνεργασία της Τ.Α. με τον ΟΓΑ και τον ΕΛΓΑ και προτείνουμε : Τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης με τους Δήμους μετά από κοστολόγηση των δαπανών προσωπικού και των λειτουργικών δαπανών.

Ειδικότερα, θεωρούμε αναγκαία τη συνεργασία της Τ.Α. με τον ΕΛΓΑ και προτείνουμε :

  • Να γίνει σταδιακή ανάπτυξη υπηρεσιών στους Δήμους για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων στην παραγωγή εξαιτίας φυσικών καταστροφών.
  • Στα πλαίσια της κινητικότητας στο Δημόσιο να ενισχυθούν οι υπηρεσίες αυτές από γεωτεχνικούς από άλλες υπηρεσίας στις οποίες πλεονάζουν.
  • Να δρομολογηθεί μέσω συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων η βελτίωση τοπικών υποδομών και οι διευθετήσεις ρεμάτων και χειμάρρων για την αποφυγή πλημμυρών.
  • Να δρομολογηθεί συστηματική μηχανογράφηση με πιλοτικές εφαρμογές, καταρχήν σε ορισμένους Δήμους, ώστε να μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατία, να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων και να μειωθεί ο χρόνος μεταξύ του φυσικού καταστροφικού φαινομένου και της καταβολής των αποζημιώσεων.

 

Όσον αφορά τη συνεργασία της Τ.Α. με τον ΟΓΑ, τα θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν είναι τα ακόλουθα :

α)   Ο δημοτικός υπάλληλος, που ασκεί καθήκοντα ανταποκριτή του ΟΓΑ, ανήκει στο προσωπικό του οικείου Δήμου, οι αποδοχές του βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Δήμου αλλά απασχολείται συνήθως αποκλειστικά για θέματα του ΟΓΑ, επιβαρύνοντας τον Δήμο, εκτός των αποδοχών και με τα λειτουργικά έξοδα, αφού χρησιμοποιούνται γραφεία του Δήμου.

β)   Από την άλλη πλευρά, ο ΟΓΑ εξυπηρετεί τους ασφαλισμένους του χωρίς να απασχολεί δικούς του υπαλλήλους και χωρίς να βαρύνεται με καμία δαπάνη, εκτός της αποζημίωσης την οποία καταβάλλει ετησίως στους ανταποκριτές –  δημοτικούς υπαλλήλους.

 

Διάφορα θεσμικά ζητήματα

Προτείνουμε επίσης να αντιμετωπιστούν με απόλυτη προτεραιότητα τα ακόλουθα ζητήματα :

  • Η αποζημίωση των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων, καθώς και των Επιτροπών, για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις
  • Θέματα συνεργατών και ιδιαίτερων γραμματέων των Δημάρχων
  • Η αποζημίωση και η ειδική άδεια των Προέδρων των Δημοτικών Συμβουλίων σε Δήμους κάτω των 100.000 κατοίκων
  • Θέματα που απασχολούν τους ορεινούς και τους μικρούς νησιώτικους Δήμους (όπως επέκταση των δίμηνων συμβάσεων πρόσληψης προσωπικού σε εξάμηνες συμβάσεις, μόνο για κατεπείγουσες ανάγκες, αύξηση της μοριοδότησης της εντοπιότητας, δυνατότητα σύστασης επιχειρήσεων ειδικού σκοπού κλπ.).
  • Η μετάταξη υπαλλήλων των ΠΕΔ σε Δήμους  βάσει των διατάξεων του Ν. 3939/11, άρθρο 45.
  • Η κατάργηση της Επιτροπής Διαβούλευσης
    • Η συγχώνευση, σε όσους Δήμους το επιθυμούν της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και της Οικονομικής Επιτροπής

 

ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ

Από την εφαρμογή του «Καλλικράτη» μέχρι σήμερα έχουν επέλθει πολλές αλλαγές, με αποτέλεσμα να μην γνωρίζουμε τι ακριβώς πλέον ισχύει για τον αιρετό δημόσιο υπάλληλο, τον αιρετό ιδιωτικό υπάλληλο, τον αιρετό ελεύθερο επαγγελματία για τον οποίο ήρθη το επαγγελματικό ασυμβίβαστο με το άρθρο 18 του Ν. 4111/2013, αλλά δεν τακτοποιήθηκαν οι ασφαλιστικές εκκρεμότητες, οι οποίες εντάθηκαν με το άρθρο 51 του Ν.4144/2013, σύμφωνα με το οποίο τακτοποιούνται οι ασφαλιστικές εκκρεμότητες των αντιδημάρχων και των προέδρων των Δημοτικών Συμβουλίων αλλά δεν γίνεται καμία αναφορά στο θέμα της ασφάλισης των ελεύθερων επαγγελματιών Δημάρχων.

Όσον αφορά τις προτεινόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις στην καταστατική θέση και ιδιαίτερα το ζήτημα της αργίας ως διοικητικού μέτρου, πρέπει να επιμείνουμε στην πρότασή μας για τροποποίηση του άρθρου 236 του «Καλλικράτη».

Όσον αφορά στους αιρετούς οι οποίοι έχουν την υπαλληλική ιδιότητα θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε η επιβολή της αργίας, στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων τους ως αιρετών της Τ.Α., να μην έχει επιπτώσεις στην υπαλληλική τους ιδιότητα.

Επίσης, θα πρέπει να γίνουν τροποποιήσεις σχετικά με το ζήτημα των δημοσιονομικών παρατυπιών στα πλαίσια ενταλματοποίησης δαπανών που διαπιστώνονται με κατασταλτικό έλεγχο και καταλογίζονται. Ειδικότερα στην περίπτωση που οι ανωτέρω δαπάνες νομιμοποιούνται με βάση τη διάταξη του άρθρου 26 του Ν. 3274/2004 σε συνδυασμό με το άρθρο 29 παρ. 8 Ν. 3448/2006 και τη διάταξη του άρθρου 34 του Ν. 3801/2009 σε συνδυασμό με το άρθρο 29 παρ. 3 του Ν. 3838/2010 θα πρέπει να μην ασκείται ποινική δίωξη, καθόσον αυτές κρίνονται νόμιμες.

Παράλληλα, προτείνουμε να αντιμετωπιστούν τα εξής βασικά θεσμικά ζητήματα :

  • Η επανεξέταση του καθεστώτος του Ν.1608/1950 «Περί αυξήσεως των ποινών για αδικήματα κατά του Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ.»
  • Η επαναφορά της ειδικής δωσιδικίας των Δημάρχων
  • Η τροποποίηση του Ν.3870/2010 «Εκλογικές δαπάνες» (Οι μειώσεις των κυρώσεων που πετύχαμε για τους υποψηφίους των αυτοδιοικητικών εκλογών του 2010 να αποτελέσουν το σταθερό νομοθετικό πλαίσιο για όλες τις επόμενες εκλογικές διαδικασίες).
  • Η ρύθμιση με την οποία «Ο διατελέσας Δήμαρχος – δημόσιος υπάλληλος – επανελθών ή επανερχόμενος στην οργανική θέση της υπηρεσίας από την οποία προέρχεται, καταλαμβάνει αυτοδικαίως θέση Διευθυντή, εφόσον είναι κενή. Στην περίπτωση που δεν είναι κενή, καταλαμβάνει προσωρινή προσωποπαγή θέση Διευθυντή, η οποία καταργείται μετά την αποχώρησή του από την υπηρεσία. Ο χρόνος της δημαρχιακής θητείας υπολογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στη θέση  του Διευθυντή με όλες τις συνέπειες».

 

 

Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ Τ.Α.

Οι προτάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την τρέχουσα περίοδο και για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014–2020 όσον αφορά την κοινωνική πολιτική και την απασχόληση συνοψίζονται σε 5 άξονες.

1. Πρόγραμμα «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» :

Μετά από τη συντονισμένη και αποτελεσματική διεκδίκηση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ επετεύχθη ο βασικός στόχος συνέχισης της λειτουργίας των παιδικών- βρεφονηπιακών σταθμών, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ –ΜΕΑ για το σχολικό έτος 2013-  2014. Η συνολική χρηματοδότηση για τα νέο έτος ανέρχεται στα 150 εκ. ευρώ, ποσό ίσο με αυτό της τρέχουσας χρονιάς. Το Συνέδριο  της ΚΕΔΕ θεωρεί θετική εξέλιξη την εξασφάλιση αυτών των πόρων, ωστόσο επισημαίνει ότι απαιτούνται  πρόσθετοι πόροι για την αντιμετώπιση της αυξημένης ζήτησης λόγω της κρίσης, τουλάχιστον 200 εκ. ευρώ για το 2013-2014.

2. Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» και «Κατ’ οίκον φροντίδα συνταξιούχων» : Για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» απαιτούμε τη διασφάλιση της πλήρους χρηματοδότησης, με ταυτόχρονη διασφάλιση της συνέχισης της απασχόλησης των ήδη υπηρετούντων και για το πρόγραμμα «Κατ’ οίκον φροντίδα συνταξιούχων» την αλλαγή των κριτηρίων ώστε να συμπεριληφθούν σε αυτό όλοι οι μέχρι σήμερα ωφελούμενοι.

 

3. Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ) :

Διεκδικούμε την αύξηση κατά 7.000.000 € του διαθέσιμου προϋπολογισμού και τη θεσμοθέτηση της σύνθετης χρηματοδότησης της λειτουργίας των δομών από εθνικούς, ευρωπαϊκούς πόρους και από πόρους των ασφαλιστικών οργανισμών.

4.Δράσεις άμεσης καταπολέμησης της φτώχειας και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής (όπως Συσσίτια, Κοινωνικά Παντοπωλεία, Κοινωνικά Φαρμακεία, Δημοτικοί Λαχανόκηποι) :

Οι δομές και δράσεις αυτές πρέπει να θωρακιστούν θεσμικά και να διασφαλιστεί η οικονομική βιωσιμότητά τους.

5. Κέντρα Πρόληψης της Εξάρτησης από Ναρκωτικά και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας :

Ζητούμε άμεσα να καταβληθούν οι οφειλές των προηγούμενων ετών από τα Υπουργεία Υγείας και Εσωτερικών, να υπάρξει θεσμική στήριξη της βιωσιμότητας των Κέντρων Πρόληψης και να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την υπογραφή νέας πενταετούς προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Υπουργείου Υγείας, Εσωτερικών, ΟΚΑΝΑ και ΚΕΔΕ.

6.Κατασκευή κοινωνικών υποδομών. Στη σημερινή συγκυρία όπου οι διαθέσιμοι πόροι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για κατασκευή κοινωνικών υποδομών όπως σχολεία, παιδικοί σταθμοί, ΚΔΑΠ, ΚΑΠΗ, ΚΗΦΗ έχουν ελαχιστοποιηθεί, η μόνη περίπτωση για τη χρηματοδότηση των απαραίτητων κοινωνικών υποδομών είναι το νέο  ΕΣΠΑ (ΣΕΣ) και γι΄ αυτό θεωρούμε κρίσιμο και επιβεβλημένο το πρόγραμμα αυτό να περιλαμβάνει διακριτό άξονα προτεραιότητας ανά ΠΕΠ για τις κτιριακές κοινωνικές υποδομές της Τ.Α.

7. Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Ένα σύστημα πρωτοβάθμιας υγείας σε τοπικό επίπεδο, υπό την ευθύνη και τον έλεγχο της Τ.Α., μπορεί να παρέχει υπηρεσίες κοστολογικά φθηνότερες και ποιοτικά καλύτερες από τις σημερινές. Σε αρκετούς Δήμους της χώρας άμεσα μπορούν να πιστοποιηθούν Μονάδες Παροχής Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ και από το ΣΕΣ με προσκλήσεις αντίστοιχες με αυτές που χρηματοδοτούνται τα ΚΗΦΗ και τα Κέντρα Διημέρευσης.

8. Δράσεις και Προγράμματα  για την εργασία.

Το Συνέδριο θεωρεί ως θετική εξέλιξη τη δέσμευση της Διυπουργικής Επιτροπής σχετικά με τη χρηματοδότηση και τη συνέχιση των προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας.

Θεωρεί επίσης, απαραίτητη την έναρξη του προγράμματος Αυτεπιστασίας και τη χρηματοδότηση από το ΠΔΕ και τον ΟΑΕΔ, που θα δώσει διέξοδο σε δεκάδες χιλιάδες ανέργους.

Παράλληλα, πρέπει να αξιοποιηθεί το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα καταπολέμησης της ανεργίας των νέων, στη διαμόρφωση και εφαρμογή του οποίου πρέπει να συμμετάσχει η Τ.Α.

 

Ο ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ Τ.Α.

Στις σύγχρονες συνθήκες της πρωτοφανούς κρίσης που διέρχεται η χώρα μας, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν αποτελεί μόνο τον βασικό θεσμό κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής, αλλά μπορεί να γίνει φορέας και πρωταγωνιστής της ανασυγκρότησης του τόπου, θεσμός και δύναμη της παραγωγικής και αναπτυξιακής πορείας της χώρας. Για το λόγο αυτό χρειάζεται η διεύρυνση της χρηματοδότησης των Δήμων με δημόσιους πόρους και η δημιουργία κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων τοπικής ανάπτυξης που θα βοηθήσουν στην οικονομική αυτάρκεια.

Προτείνουμε :

  • Να υιοθετηθούν οι προτάσεις που υπέβαλε η ΚΕΔΕ στο Υπουργείο Ανάπτυξης για την απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών ένταξης και υλοποίησης των δημοτικών έργων στα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ.
  • Τα αρμόδια Υπουργεία και οι Περιφέρειες να παράσχουν κάθε αναγκαία υποστήριξη στους Δήμους για τη συμβασιοποίηση και την υλοποίηση των έργων τους που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ 2007–2013, προκειμένου να μη χαθούν πόροι προσανατολισμένοι στην τοπική ανάπτυξη. Τα έργα των Δήμων που απεντάσσονται λόγω έλλειψης ωριμότητας να υποστηριχθούν προκειμένου να ενταχθούν ως έργα – γέφυρες στο ΣΕΣ 2014–2020.
  • Τη ενεργητική συμμετοχή της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης–ΣΕΣ (δηλαδή στο νέο ΕΣΠΑ) και στα Επιχειρησιακά Προγράμματα της νέας προγραμματικής περιόδου 2014–2020, να εκπονηθεί Ειδικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στα «Τοπικά Προγράμματα Ανάπτυξης» με πρωτοβουλία των Δήμων, για την προώθηση του στόχου της «Αειφόρου Χωρικής Ανάπτυξης», τα οποία προβλέπονται στους νέους Κανονισμούς των Διαρθρωτικών Ταμείων.
  • Να χρηματοδοτηθούν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση», σύμφωνα με την Πρόσκληση 64, τα τεχνικά δελτία της ΚΕΔΕ που αφορούν τον λειτουργικό εκσυγχρονισμό των Δήμων.
  • Να χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» το πρόγραμμα της ΚΕΔΕ για την εγκατάσταση προγραμμάτων παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
  • Να διατηρηθεί η ΜΟΔ και οι συγκροτημένες Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων με ταυτόχρονη διατήρηση του προσωπικού τους και να διασφαλιστεί ο ρόλος τους στη νέα προγραμματική περίοδο, δεδομένου ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική η συμβουλή   τους στη διαχείριση των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης της χώρας.

 

 

ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ – ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ

Ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός, η διαχείριση των υγρών και στερεών αποβλήτων, η διαχείριση και εξοικονόμηση ενέργειας, η ορθολογική διαχείριση του υδατικού δυναμικού, η βελτίωση του δομημένου και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και η αδειοδότηση των ιδιωτικών και δημόσιων επενδύσεων αποτελούν βασικούς τομείς άσκησης πολιτικής των Δήμων για το περιβάλλον, την αειφορία και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα και στην ύπαιθρο, σε κάθε οικισμό της χώρας.

Προτείνουμε και διεκδικούμε :

  • Να έχουν όλοι οι πολίτες πρόσβαση σε φθηνό και καθαρό νερό, να μην γίνει το φυσικό αγαθό εμπόρευμα και χρηματιστηριακό προϊόν κα ζητά από την Ελληνική Κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση των Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης.
  • Τη χρηματοδότηση (από το ΥΠΕΣ και το ΥΠΕΚΑ) του σχεδιασμού πρότυπων οργανισμών Πολεοδομικών Υπηρεσιών και ψηφιακού οδηγού για την έκδοση οικοδομικών αδειών.
  • Τη διασφάλιση εξειδικευμένου προσωπικού και των απαραίτητων οικονομικών πόρων για τη λειτουργία των Πολεοδομικών Υπηρεσιών των Δήμων (υλικοτεχνική υποδομή, εφαρμογές ΤΠΕ για την εξυπηρέτηση των Δημοτών αλλά και τη διασύνδεση συναρμόδιων υπηρεσιών) κατά τη νέα προγραμματική περίοδο 2014–2020.
  • Πόρους από το Πράσινο Ταμείο για την εκπόνηση Πολεοδομικών Μελετών και Μελετών Ανάπλασης, καθώς και την απόκτηση και διαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων.
  • Τον προσδιορισμό της εισφοράς γης σε χρήμα στις εντάξεις περιοχών στο σχέδιο πόλης με τιμή μονάδας κατώτερη της αντικειμενικής αξίας, τουλάχιστον για όσο διάστημα οι τιμές των ακινήτων συμπιέζονται λόγω κρίσης και την αποπληρωμή της εισφοράς γης σε χρήμα με δόσεις  με διάρκεια μέχρι και 10 χρόνια.
  • Την προσαρμογή της σχετικής Απόφασης του Υπουργού ΠΕΚΑ περί υποχρεωτικής διενέργειας Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών σε όλα τα έργα των ΟΤΑ, με την υιοθέτηση κριτηρίων, έτσι ώστε η εφαρμογή της να μην έχει οριζόντιο χαρακτήρα (που έχει ως συνέπεια επιβάρυνση των Δήμων σε χρόνο και χρήμα κατά την ωρίμανση των έργων τους).
  • Την απλούστευση των επιπέδων Πολεοδομικού Σχεδιασμού και των διαδικασιών έγκρισής τους, καθώς και την αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων, κατά τη διαδικασία Μεταρρύθμισης του Χωροταξικού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού.
  • Τη βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου που αφορά τη διαχείριση των υγρών και στερεών αποβλήτων και την υποστήριξη των Δήμων στην εφαρμογή του πλαισίου αυτού.
    • Την επιτάχυνση της ένταξης των περιβαλλοντικών έργων των Δήμων στο ΕΣΠΑ και της υλοποίησής τους.
    • Την υποστήριξη των Δήμων για την αξιοποίηση των προγραμμάτων που αφορούν την εξοικονόμηση ενέργειας και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την κάλυψη της ιδίας συμμετοχής ως δημόσιας δαπάνης, τόσο για το «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ Ι» όσο και για το «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΙΙ» και την προκήρυξη ενός τρίτου κύκλου του Προγράμματος για να καλυφθούν όλοι οι Δήμοι της χώρας.
    • Τη διασφάλιση ανταποδοτικού οφέλους για τους Δήμους από το Πρόγραμμα «HELIOS».
    • Τη χρηματοδότηση των Δήμων με αντικειμενικά κριτήρια και διαφάνεια από το Πράσινο Ταμείο.
      • Την ανταπόκριση της ΔΕΗ στα αιτήματα και τις προτάσεις της ΚΕΔΕ (έγγραφη απόδοση των δημοτικών τελών στους Δήμους, εξορθολογισμός και μείωση των τιμολογίων της ΔΕΗ για κοινωφελείς λειτουργίες των Δήμων, διατήρηση της είσπραξης των ανταποδοτικών τελών από τη ΔΕΗ, κάλυψη της δαπάνης μετατόπισης δικτύων και υπογείωσης των δικτύων της ΔΕΗ στις αστικές τουλάχιστον περιοχές, από την ίδια την επιχείρηση κλπ.)

 

Η ΣΤΟΧΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ Η ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ Τ.Α.

Στο ζοφερό περιβάλλον της κρίσης και της απαξίωσης η Τοπική Αυτοδιοίκηση δέχεται μια πρωτοφανή επίθεση συκοφάντησης που στόχο έχει τη δημιουργία της εντύπωσης ότι οι αιρετοί ευθύνονται για την κρίση της χώρας.

Πάγια αρχή της ΚΕΔΕ είναι η τήρηση της νομιμότητας και της διαφάνειας. Επομένως, κάθε έλεγχος νομιμότητας που σχετίζεται με τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος είναι επιβεβλημένος και καλοδεχούμενος. Όμως, δεν είναι δυνατόν χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές έρευνες να διαχέεται ένα κλίμα απαξιωτικό για το σύνολο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις από ανώνυμες καταγγελίες.

Επειδή οι έλεγχοι αυτοί πρέπει οπωσδήποτε να γίνονται στα πλαίσια του νόμου, όπως για κάθε πολίτη, πολύ δε περισσότερο για όσους ασκούν δημόσιο λειτούργημα, είδηση πρέπει να είναι το αποτέλεσμα του ελέγχου και όχι το αποτέλεσμα διαρροής υπηρεσιακών ενεργειών, που μόνο λογικές διαπόμπευσης και συσκότισης εξυπηρετεί.

Οι ελάχιστες περιπτώσεις διαφθοράς προσώπων σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεν μπορούν να αποτελούν άλλοθι κατασυκοφάντησης για κάθε είδους πολιτικά, οικονομικά ή επικοινωνιακά συμφέροντα. Ούτε στο όνομα της χρηστής διαχείρισης, της διαφάνειας και της νομιμότητας να σπιλώνονται και να διασύρονται δημόσια από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης όλοι ανεξαιρέτως οι αιρετοί και ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Πρέπει να γίνει σαφές προς όλους ότι η ενδεχόμενη ταλαιπωρία του πολίτη και η αναποτελεσματικότητα παραγωγής έργου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πολυνομία και τη γραφειοκρατία αλλά και στις εξαιρετικά μεγάλες αρμοδιότητες που το Κεντρικό Κράτος έδωσε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς όμως πόρους, τεχνική βοήθεια, εξειδικευμένο προσωπικόκαι υλικοτεχνική υποδομή. Οφείλεται ακόμη και στις τεράστιες οικονομικές περικοπές που έχουν γίνει τα τελευταία τρία χρόνια, οι οποίες τελικώς αναγκάζουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση να αναλάβει το ρόλο του τελευταίου υποστηρικτή του κράτους πρόνοιας, της αντιμετώπισης της φτώχειας και της κοινωνικής αλληλεγγύης.

Προτείνουμε :

  • Η ποινική δικαιοσύνη να εκδικάζει τάχιστα τις υποθέσεις των αιρετών, διότι αυτοί οδηγούνται με παραπομπή σε υποδικία που διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα και εφόσον στις περισσότερες περιπτώσεις τίθενται σε αργία, να περνούν το μεγαλύτερο μέρος της θητείας τους, για την οποία έχουν εκλεγεί, στο περιθώριο, με κίνδυνο όταν πλέον έχουν αθωωθεί, να έχει παρέλθει και η δημοτική περίοδος.
  • Την άμεση προώθηση ρύθμισης ώστε να μην υιοθετούνται ανώνυμες καταγγελίες κατά δημοσίων λειτουργών, οι οποίοι, σύμφωνα με το νόμο, θα πρέπει να ελέγχονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε αφενός να σταματήσει ο διασυρμός και η διαπόμπευση των προσώπων και αφετέρου να επιτραπεί στο ΣΔΟΕ να επιτελεί ανεμπόδιστα το ρόλο του για τον οποίο έχει συσταθεί, δηλαδή την πάταξη του οικονομικού εγκλήματος και τη διεύρυνση των δημοσίων εσόδων.
  • Την άμεση διαλεύκανση όλων των υποθέσεων που αφορούν στον έλεγχο αιρετών, τη δημοσίευση των πορισμάτων και την απόδοση ευθυνών εάν και όπου υπάρχουν.
  • Την προώθηση, εντός του Ιουνίου, για ψήφιση των παρακάτω ρυθμίσεων, οι οποίες σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών είναι ήδη έτοιμες:
  1. Τροποποίηση του άρθρου 236 του Καλλικράτη περί διαδικασίας έκπτωσης των αιρετών, έτσι ώστε να τίθενται σε αργία μόνο κατόπιν πρωτόδικης απόφασης για κακουργήματα και αμετάκλητης για πλημμελήματα. Επίσης τροποποίηση των διατάξεων του Ν.1608/50 το οποίο απαρχαιωμένο και αναχρονιστικό.
  2. Ρυθμίσεις για την απλούστευση των διαδικασιών που αφορούν στην υλοποίηση έργων, προγραμμάτων, μελετών, προμηθειών, καθώς και στις μετατάξεις ή αποσπάσεις του προσωπικού των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων.
  3. Ρύθμιση θεμάτων που έχουν προκύψει από την εφαρμογή των διατάξεων του Ν.4013/11 περί κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος  δημοσίων συμβάσεων έτσι ώστε οι δήμοι να μην αντιμετωπίζουν επιπλέον προβλήματα και καθυστερήσεις στην άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
  4. Άμεση τροποποίηση της υπουργικής απόφασης του 1982 περί ορισμού ανωτάτου ορίου κατανάλωσης καυσίμων για την κίνηση των ειδικών οχημάτων  των δήμων.

 

 

Τέλος προτείνουμε την ανάληψη πρωτοβουλιών ενημέρωσης της κοινής γνώμης εντός του πρώτου 20ημέρου του Ιουνίου, από τις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων, με συνεντεύξεις, συγκεντρώσεις και ομιλίες, διανομή ενημερωτικού υλικού κ.α., στις έδρες των 13 ΠΕΔ και στις πρωτεύουσες των νομών της χώρας, με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για το ρόλο και τη σημασία του θεσμού.

Προσθέστε στους σελιδοδείκτες το μόνιμο σύνδεσμο.

Τα σχόλια έχουν κλείσει.